Suzuki LT-R 450
2006.05.24. 15:54
Teszt
Egy egyedülálló ATV
Egy versenyzésre teremtett ATV, Doug Gust ATVA Pro bajnok közreműködésével. Semmi sem nagyobb próbatétel egy ATV számára mint a versenypálya. A 2006-ban bemutatásra kerülô SUZUKI LT-R 450 egy versenykész quad, melyet a SUZUKI mérnökei az ATV Grand National Pro Motocross bajnokkal, Doug Gusttal közösen fejleszttek ki.
A 450 ccm-es, 4 ütemű, befecskendezôs motor az RM-Z 450-bôl származik, benzinbefecskendezôvel, kiegyensúlyozó tengellyel, 5 sebességes váltóval, és önindítóval. A mélyépítésű, széles nyomtávú versenyváz, hosszú rugóúttal, nagy teherbírású lengôvillával, valamint erôs hátsótengellyel párosul, mely az agresszív, izgalmas külsôvel válik teljessé.
Egy nagy teljesítményű, versenykész ATV, mely ösztönzi a vezetô magabiztosságát, legyen szó a versenypályáról, vagy egy helyi versenypályáról egy egyszerű szombat délutánon.
4 ütemű erô
Az LT-R 450 motorblokkja a nagy teljesítményű, 4 ütemű erôforrások magasiskolája, melynek lökettérfogata 449,8ccm 95,5_62,8 furat_löket aránnyal. Az új kovácsolt alumínium dugattyú három gyűrűjébôl kettô kompresszió, egy pedig olajlehúzó gyűrű. Ez utóbbi PVD eljárással króm-nitriddel van bevonva. Ennek eredményeképpen felülete vékonyabb és finomabb, ezáltal csökkentve a súrlódást és az olaj fogyasztást, miközben növeli a tartósságot.
Az alumínium henger furat a SUZUKI versenysportban már bizonyított Nikkel-Foszfor-Szilikon-Carbidjával van bevonva, mely SCEM néven ismert. Összehasonlítva a hagyományos hengerekkel, az SCEM bevonat könnyebb, jobb hôvezetô, kisebb dugattyú-henger távolságot tesz lehetôvé és kevésbé kopik.
A titánium szelepek könnyebbek, ezáltal kisebb tömegű rugók használatát teszik lehetôvé. A 36 mm-es szívó és a 29 mm-es kipufogó szelepek hosszabb szelepszárat kaptak, melyeket kopásgátló réteggel vontak be. A kovácsolt acél vezérműtengelyek üregesek, csökkentve a súlyt és növelve a szelep kontrollt. Az új kompakt fogaskerék hajtotta kiegyensúlyozó tengely a fôtengely elôtt helyezkedik el.
Az új kenési rendszer sajátossága, hogy két pumpát alkalmaz. Az egyik a váltót, a másik pedig a fôtengelyt és a motor egyéb részeit látja el olajjal. E két pumpa használata lehetôvé teszi, hogy még kompaktabb legyen a forgattyúsház, és a külön olajozott váltó javítja a tartósságot és komfortosabbá teszi a váltás és a kuplungolás érzetét.
Az új rövid áttételezésű 5 sebességes hajtómű olyan kompakt, mint a hagyományos 4 sebességes váltók, köszönhetôen az integrált kapcsoló szerkezetnek. A gondos fokozat arányok növelik a gyorsulást. A kuplung és a generátorfedél magnéziumból készülnek, ami sokkal könnyebbé teszi ôket, mint a hagyományos alumínium fedelek. A különválasztott vízpumpa és kuplung fedél egyszerűbbé teszi a karbantartást. A hatalmas hűtô és ventilátor növeli a hűtés hatáskonyságát. A központosított rozsdamentes acél kipufogó rendszer az ovál dobbal dögös és hozzájárul a tömeg központosításához.
A SUZUKI vezetô digitális befecskendezô rendszere
Egy precíz digitális befecskendezés nagyban elôsegíti az égés hatásfokát, hozzájárul a könnyebb indíthatósághoz, a kiválló gázreakcióhoz és az egyenletes teljesítmény leadáshoz mindenféle körülmények között. A 43mm-s pillangószelep ház egy multi-hole injektort tartalmaz a fejletteb üzemanyag porlasztás érdekében.
A befecskendezô rendszert az ECM motorvezérlô elektronika felügyeli. A rendszer egy 3D gyújtástérkép segítségével működik. Az egyik térkép a beáramló levegô nyomását, és a fordulatszámot, a másik pedig a fordulatszámot és a gázkar nyitottságát veszi alapul. E rendszer ellenôrzi a gyújtás idôzitését is. Az LT-R 450 befecskendezô rendszere kevesebbet nyom, mint egy hagyományos 450 ccm-es ATV karburátora.
Egy versenypályára tervezett váz
Egy pillantás az LT-R 450-re és rögtön egyértelművé válik, hogy ez a motor a versenypályára termett. A hosszú tengelytáv, az alacsony súlypont, továbbá a széles nyomtáv, valamint a szilárd acél váz mind ezt segíti elô.
Ebben a kategóriában az LT-R 450 büszkélkedhet a leghosszabb tengelytávval, legmélyebb súlyponttal, valamint a legszélesebb nyomtávval, mely egy alacsony (780 mm) ülésmagassággal párosul. A kompakt váz minden egyes elemét, úgy tervezték, hogy megfelelô merevséget és tartósságot nyújtson. A váz felsô csöve 25,4 mm, az alsó pedig 28,6 mm. A lengôvilla csap egy négyszögletes szerkezetbe van ágyazva, melynek mérete 25,4 mm _ 18 mm.
Független, dupla lengôkaros elsô felfüggesztés
A független dupla keresztlengôkaros futómű a kategória leghosszabb (254 mm) rugóútjával büszkélkedhet, miközben egy igen alacsony súlypontot eredményez. A felsô lengôkar 25,4 mm az alsó pedig 28,6 mm-es acél hengercsô.
A KYB elsô lengéscsillapító jellemzôje egy gáztartály 14mm-es tengellyel és 40 mm-es dugattyúkkal, a tartósság és a felkeményedés-állóság jegyében. A húzó és nyomó fokozat állítható.
Versenyacél lengôkar
Az LT-R 450 hátsólengôkarja szilárd acélból készült és úgy tervezték, hogy ideális merevséget biztosítson versenykörülmények között is. A lengôkar tengely sokkal strapabíróbb köszönhetôen a megnövelt falvastagságnak, az új csapágyazásnak.
Az excentrikus tengely lehetôvé teszi a lánc feszességének állíthatóságát A hátsó rugóút 277 mm, mely egyedülálló a kategóriában. A KYB hátsó rugóstag jellemzôje szintén egy gáztartály 18 mm-es tengellyel és 50 mm-es dugattyúkkal, mely állandó csillapítást biztosít. A húzó és nyomó fokozat szintén állítható.
Versenypályára készült kerekek
Az LT-R 450 alumínium elsô kerekeinek mérete 10_5,50 inch míg a szintén alumínium hátsó kerék mérete 8_8,00 inch. A széles DUNLOP gumik (20_7R10, 18_10R8) kifejezetten az LT-R 450-hez lettek kifejlesztve. Az elsô kerékagyak alumíniumból, míg a hátsók kovácsolt acélból készülnek, egyenként 160 mm-es féktárcsákkal, 25,4 mm-es kétdugattyús NISSIN hidraulikus féknyereggel. A kis átmérôjű elsô fékcsövek megerôsített gumiból készülnek. A hátsó féktárcsa 190 mm -es, ami 34 mm-es NISSIN egydugattyús féknyereggel párosul, mely a kéziféket is működteti.
Funkcionális szépség
Az LT-R 450 karosszériája nemcsak az izgalmas külsôben rejlik. A szűk tank és a T-alakú üléskialakítás, mely a tankig felnyúlik és beleolvad a hátsó sárvédôbe mindkét oldalon, lehetôvé teszik, hogy a vezetô könnyedén és gyorsan mozoghasson az ülésben. A tank térfogata 10 liter.
A teljes üléspozíciót gondosan tervezték, alapul véve Doug Gust versenygépét, melynél a fô szempont a kormány-ülés-lábtartó helyzetének ideális kialakítása volt. A fűrészes acél lábtartó szélessége egyedülálló e kategóriában, 46 mm, mely nagyobb biztonságot ad nedves, vizes körülmények között. A hátsó sárvédô merevítôje, továbbá a hátsó fékpedál alumíniumból készül, csökkentve ezzel is az össztömeget.
Az alsó védôlemez magas tűrôképességű műanyag lemezbôl van, mely a motor teljes alsó részét befedi, megvédve az esetleges ütésektôl. Az alumínium elsô sárvédô és a hátsó kapaszkodó szériatartozék.
A multi-reflector, 40W-os halogén elsô lámpa egy csavarral van rögzítve és könnyedén leszerelhetô zártpályás versenyek esetére. A karosszéria felsô része a helyén marad, ha leszereljük a lámpát, amelyre rajtszám illeszthetô.
Az alacsony üzemanyagszint- valamint a hűtôvíz- és a befecskendezô-visszajelzô lámpák a kormánnyak tetején helyezkednek el. A gyújtáskapcsoló pedig a bal elsô sárvédôben kapott helyet.
|