Egyéb : Verseny szabályzat |
Verseny szabályzat
2006.02.25. 08:32
Q 01. Definíció:
Egyszemélyes, négykerekű, felfújható gumiabroncsú, kormánnyal irányítható, egy teljes egészet alkotó terepjáró jármű, melynek kerekei az átlós kinyúlásain találhatók és vezetője rajta lovaglóülésben helyezkedik el.
Q 02. A quad
A márkát, konstrukciót, vagy a quad típusát tekintve az alábbi, tételesen felsorolt megkötéseken kívül semmi korlátozás nincsen.
A versenyben részt vehet bármilyen típusú quad 250 ccm-től 750 ccm-ig, egy vagy kéthengeres, két- vagy négyütemű.
A meghajtás a hátsó kerekek által merevtengely segítségével történjen.
Q 03. Kerekek
A keréktárcsa átmérője maximum 12 collos lehet. Az elülső kerekek oldalnézeti méretére semmi korlátozás nincs. Küllős kerék alkalmazása tilos.
Q 04. Sárvédők és kerékborítások
Q 04.01; A kerekeket puha, szintetikus anyagból készült sárvédőkkel kell védeni. A sárvédőknek mindkét oldalon a gumiabroncsok fölül kell kinyúlniuk.
Q 04.02; Az elülső sárvédők a kerék-kerületből minimum 100°-ot fedjenek le. A sárvédő elülső peremétől a kerék középpontjába húzott egyenes és a kerék középpontján átfutó vízszintes egyenes által bezárt szög 45° és 60° közötti legyen. (lásd „A” ábra)
A sárvédők hátsó peremétől a kerék középpontjába húzott egyenes és a kerék középpontján átfutó vízszintes egyenes által bezárt szög nem haladhatja meg a 20°-ot. (lásd „A” ábra)
Ha szükséges a Zsűri engedélyezheti az elülső sárvédők eltávolítását.
Q 04.03; A hátsó sárvédőnek egy körszeletben kell kinyúlni, amelyet a hátsó kerék-tengelyen át húzott függőleges egyenes és egy ettől a függőlegestől 25°-kal hátrébb lévő pontot a kerék-tengellyel összekötő egyenes ad. (lásd „B” ábra)
Q 04.04; A sárvédő vége lekerekített kell hogy legyen, melynek sugara legalább 8 mm, de nem haladhatja meg a 60 mm-t. (lásd „A” és „B” ábra) A sárvédők flexibilis anyagból készüljenek (azaz műanyagból).
Q 04.05; Az öntött, bordás alumínium kerekeket szilárd, törésmentes lemezzel, vagy hálóval be kell fedni.
Q 05. Fékek
Q 05.01; Minden quadot minimum két hatékony fékkel kell felszerelni, melyek egymástól függetlenül működtethetők és összpontosítva, közvetlenül a kerékre hatnak.
Q 05.02; Minden egyes kereket fékkel kell felszerelni (minden kerék párra egyet). Az elülső fékek egy kormányra erősített kézikarral, a hátsó fékek a jobb lábbal legyenek működtethetők.
Abban az esetben , ha a hátsó tengely merev, a hátsó kerekeknek elegendő egy fék is.
Q 06. Gumiabroncsok
Q 06.01; Szabadon választhatók, de kizárólag terepcélra készült abroncsok nem használhatók. A quadok gumiköpenyein a rovátkamélység illetve a bütyökmagasság sehol nem haladhatja meg a 10 mm-t.
Q 06.02; Tilos a gumiabroncs felületét utólagosan felszerelt elemekkel ellátni úgymint csúszásgátló szögek, speciális láncok, stb.
Q 06.03; Enduro gumiköpeny használata esetén a gumik mintázatainak fedni kell egymás rovátkáját.
Q 06.04; Az alkalmazott gumiabroncs járófelületének mélysége nem haladhatja meg a 10 mm-t az elülső vagy a hátsó kerék közepén mérve.
Q 07. Lábtartók
Q 07.01; A lábtartók elláthatók billenőszerkezettel, ekkor azonban rendelkeznie kell egy olyan berendezéssel, amely azt automatikusan ismét az alapállásba visszaviszi. (lásd „C” ábra)
A lábtartók végét minimum 8 mm-es sugárban le kell kerekíteni.
Q 07.02; Ha a lábtartók nem felbillenősek és gumival sincsenek beborítva, akkor egy minimum
8 mm sugarú gömbben kell végződniük.
Q 08. Teljes szélesség
A quad legkülső pontján mért maximális szélessége nem haladhatja meg az 1300 mm-t.
Q 09. Biztonság
Q 09.01; Az ülés mögött egy lökhárítót kell elhelyezni. A lökhárító hosszában és szélességében a lánckerék hátsó része mögött kell végződjön.
Q 09.02; Mindkét oldalon a kerekek között a tengely magasságában egy védőkengyelt kell felszerelni annak érdekében, hogy megakadályozza, hogy a kerekek más járművekkel összeakadjanak. A védőkengyel és a jármű között fémből, dróthálóból, perforált lemezből, vagy üvegszálas műanyagból készült borításnak kell lennie, hogy megakadályozza a versenyző lábának kerekek közé kerülését.
Q 09.03; A járművek kerekének összeakadását elkerülendő előre is olyan lökhárítót kell felszerelni, mint hátra.
Q 09.04; A meghajtó (elülső) lánckereket védőtakaróval (lemezzel) kell ellátni.
Q 10. Kormány és kezelőkarok
Q 10.01; Kormány
Lásd FIM Motocross Technikai Szabályzat.
Q 10.01.A; A kormány keresztrúdját védőpárnázással kell ellátni. A kereszttag nélküli kormányokon a kormányokra ezt a védőpárnát a kormány közepére, a kormányrögzítő bakot szélesen eltakarva kell elhelyezni.
Q 10.01.B; A szabadon álló kormányvégeket szilárd anyaggal kell lezárni vagy gumival beborítani.
Q 10.01.C; Előírás masszív kormányütközők elhelyezése (a kormány lengéscsillapítója nem tekinthető ütközőnek) annak érdekében, hogy teljes kormánybeütésnél egy 30 mm-es minimális távolságot biztosítson a kézikarral együtt vett kormány és az üzemanyagtartály között.
Q 10.01.D; A kormányrögzítő bak és a kormány nagyon jó minőségű és stabilan rögzíthető legyen, hogy kormánytörés ne fordulhasson elő.
Q 10.01.F; Kézvédő alkalmazása esetén annak törésbiztos (nem forgácsolódó, nem szilánkosan törő) anyagból kell készülni.
Q 10.01.F; A könnyűfém kormányokat tilos hegesztéssel javítani.
Q 10.02; Kezelőkarok
Q 10.02.A; Minden kézikarnak (kuplung, fékek, stb.) előírásszerűen gömbben kell végződni (ezen gömbök minimális átmérője 16 mm), melyek szintén ellaposíthatók, de minden esetben lekerekített pereműnek kell lenniük (minimális vastagsága az ellaposított részeknek: 14 mm).
Ezeket a végződéseket stabilan kell odaerősíteni és a karral teljesen ép egységet kell alkossanak.
Q 10.02.B; Ellaposított kézikart csak abban az esetben szabad használni, ha azokat erős kézvédő takarja.
Q 10.02.C; Mindegyik kezelőkart (kézi- és lábkar) külön egy saját csapra kell felszerelni.
Q 10.02.D; Ha a lábfékkar a lábtartó tengelyén van elhelyezve, akkor annak a lábtartó esetleges deformálódása esetén is minden körülmények között működőképesnek kell maradni.
Q 11. Gázkar és gyújtásmegszakító
Q 11.01; A gázkarnak vagy gázmarkolatnak automatikusan visszacsapódónak, önzáródónak kell lenni, ha a versenyző a kart vagy markolatot elengedi.
Q 11.02; A quadokon kell lennie egy gyújtásmegszakítónak, mely akkor lép működésbe, ha a versenyző a quadjáról leesik. Ennek a rendszernek a primeráramkört kell megszakítani és oly módon hozzákapcsolódni, hogy mind az áramvezetést, mind pedig az áramkörök újabb záródását lehetővé tegye.
A gyújtásmegszakítónak amennyire lehetséges a kormány közepénél kell lennie, és egy megfelelő hosszúságú és erősségű, nem elasztikus összekötőkábellel a versenyző jobb csuklójához kell csatolni. Megengedett maximum 1 m hosszú spirálkábel (telefonzsinórhoz hasonló) használata is.
Q 11.03; Minden quadot el kell látni egy gyújtásmegszakító-kapcsolóval, vagy -gombbal, melyet a kormány jobb vagy bal felére kell szerelni olyan távolságban, hogy a versenyző markolaton tartott kézzel elérhesse, hogy azzal a működésben lévő motort leállíthassa.
Q 12. Zajszintmérés
A zajszint a Q 12.04 fejezetben megadott értéket nem haladhatja meg.
Q 12.01; A motocrossnál a közép-dugattyúsebesség (13 m/sec) csupán ajánlott értékként van feltüntetve.
Egyszerűsítés végett a méréseket az egyes motortípusok dugattyúlöket-beli azonosságai alapján (egy vagy kétütemű) , különböző lökettérfogat-kategóriák szerint, állandó fordulatszámon végezték, s így a következőkben megadott értékek az irányadóak:
85 ccm-ig: 8000 U / min
85 ccm – 125 ccm 7000 U / min
125 ccm – 250 ccm 5000 U / min
250 ccm – 500 ccm 4500 U / min
500 ccm fölött 4000 U / min
Megj.: A megfelelő fordulatszámok érvényesek a supermotora is.
Q 12.02; Az egynél több hengeres, vagy több kipufogós quadoknál mindegyik kipufogónál meg kell mérni a zajszintet.
Q 12.03; Az előírt zajszint-értéket meghaladó quadon a gépátvételkor a mérést többször is el lehet végezni.
Q 12.04; Érvényes zajszint limit: maximum 98 dB(A) (lásd még: Q 12.01)
Q 12.05; A zajszintmérés alatt a külső zaj, az annak forrásától számított 5 m-es körön belül nem haladhatja meg a 90 dB(A)-es szintet.
Q 12.06; Az alkalmazott zajszintmérő-készülék feleljen meg az európai normák szerinti IEC 651, 1-es vagy 2-es szintnek.
A mérőműszert a használat idejére egy kalibrátorral kell felszerelni a készülék ellenőrzéséhez és beállításához.
Q 12.07; A mérőműszer „gyors/ lassú”-kapcsolóját a „lassú” állásba kell kapcsolni.
Q 12.08; Tekintettel arra a tényre, hogy az éppen uralkodó hőmérséklet befolyásolja a zajmérés eredményét, a 20°C-ban mért értékek tekinthetők helyesnek. 10°C alatti hőmérséklet esetén érvényes +1 dB(A) megengedése, 0°C alatt pedig
+2 dB(A)-é.
Q 12.09; Zajszintmérés rendezvény közben és után
Ha egy verseny alkalmával előírás az eredmények nyilvánosságra hozása előtt egy végső gépátvételt, technikai kontrollt végezni, akkor ezen vizsgálatnak tartalmaznia kell egy legalább három quadon elvégzendő zajszintmérést, melyre a zsűrielnök vagy a vezetőbíró a gépátvétel vezetőjével együttműködésben jelöli ki a quadokat.
Közvetlen futam utáni zajszintmérés esetén +2 dB(A) eltérés megengedett.
Q 13. Rajtszámtáblák
Ajánlottan négy, de minimálisan két rajtszámtáblát kell elhelyezni:
Q 13.01; Egy rajtszámtáblát a quad elejére, a fényszórók magasságába, előre mutatóan.
Q 13.02; Egy rajtszámtáblát a hátsó lökhárítóra, függőlegesen, hátra mutatóan.
Q 13.03; Ajánlott egy rajtszámtáblát mindkét oldalra, a hátsó sárvédőre függőlegesen felerősítve.
A rajtszámtáblákat középen a számok között át lehet fúrni, de semmi körülmények között nem lukaszthatók át maguk a számok.
Q 13.04; A rajtszámtáblák színe: sárga alapon fekete számok. A számokat középre kell elhelyezni, olyan függőlegesen, amennyire csak lehetséges.
Q 13.05; Méretek: négyszögletű, flexibilis anyagból (azaz műanyagból) készült táblák, minimális méreteik 285 x 235 mm.
Q 13.06; A hajlított táblák nem lóghatnak ki 50 mm-nél jobban a síkból és nem szabad befedni, illetve megdönteni.
Q 13.07; A versenyzőnek a rajtszámát a mezén vagy mell-/ hátszámon kell viselnie – ha ezt a vonatkozó szabályozás előírja.
Q 13.08; A rajtszámtáblán semmiféle reklám, vagy jelzés nem helyezhető el, kivéve a gépátvétel jelzését, illetve a hivatalos promoter által kötelezővé tett reklámokat.
Lásd még: FIM Motocross Technikai Szabályzat, 01.55. fejezet.
Q 14. Bukósisak és védőruházat
Q 14.01; Térd és könyökvédővel ellátott motocross, vagy motoros gyorsasági versenyruházat (bőr vagy Kevlar), motoros csizma, nemzetközi tanúsítvánnyal rendelkező bukósisak, és bőrkesztyű kötelező, egy darabból álló bőrruha és gerincvédő ajánlott.
Q 14.02; Lásd még: FIM Motocross Technikai Szabályzat 01.65-től 01.71 fejezetig.
Q 15. Egyéb
A járműnek technikailag kifogástalan állapotban kell lenni, és a technikai megbízott által állított követelményeknek meg kell felelni.
Q 15.01; Az összes quadon a folyadékelvezető csöveket egy jól rögzített, minimum 0,1 literes, fémből vagy ütésálló műanyagból készült, üríthető tartályba kell gyűjteni és azt a futamok között üríteni kell.
Q 15.02; A motorolaj beöntő, leeresztő és szintellenőrző csavarjait, a tárcsafékek rögzítő csavarjait, és a hűtő zárósapkáját átfúrva, dróttal rögzíteni kell.
Q 15.03; Hűtőfolyadéknak egyedül vizet, vagy etilalkohollal kevert vizet lehet használni.
Q 15.04; A versenyeken kizárólag ólommentes üzemanyag használható.
|